Upplevelserunda med 7 museer

7.11.2022
Luomus

Upplevelserunda med 7 museer sprider sig till Helsingfors centrum på onsdagskvällen den 23 november. Konstnärliga verk skapar överraskande möten och tolkningar i mitten av utställningar - det blir bland annat improvisationsteater, poesi och levande musik.

Upplevelserunda med 7 museer

Naturhistoriska museet har två konstutställningar:

Hur bör människan definieras? – estradpoesi på Naturhistoriska museet (på finska)

Estradpoesiföreställningen Miten ihminen tulisi määritellä? tar lyssnaren genom Naturhistoriska museet och överväger människans plats i arternas spektrum. I dikterna kolliderar vår planets nutid med dess historia av flera miljarder år, vetenskapens önskan att hitta och svarens sätt att rymma utom räckvidd. I poeten Mikko Rätys föreställning bekantar man sig med forntida elefantdjur, flyger med Gyllensparven och låter en insekt svara på den yttersta frågan: hur bör människan definieras?

Program:

18.00-18.15
19.00-19.15
20.00-20.15
21.00-21.15

Benen berättar -utställning 1. våningen

Mikko Räty, bild: Sirja Moberg

Kommer det att finnas människor? – frågorna om mänsklighetens öde dansar på Naturhistoriska museet

Verket, som kombinerar dans, musik och projicering, frågar om människorna kan drabbas av dinosauriernas öde.

Eftersom dinosaurierna dog ut, kunde samma öde hota mänskligheten i en dystopisk framtid? Det upplevelserika verket kastar frågorna om mänsklighetens öde rakt mot dinosaurien och över den – kom och se om museet klarar utmaningen! Verket har skapats av filmfotografen och bildkonstnären Cristian Medel. I verket uppträder tre dansare.

Program:

17.20-17.40
18.20-18.40
19.20-19.40
20.20-20.40
21.20-21.40

Livets historia -utställning 3. våningen

Kommer det att finnas folk kvar

Designmuseet, Villa Hagasund, HAM Helsingfors konstmuseum, Helsingfors stadsmuseum, Naturhistoriska Museet, Konstmuseet Sinebrychoff och Helsingfors Konsthall håller öppet senare än vanligt. Det är fritt inträde kl. 17–22 till alla evenemang, vilka ligger inom en kort promenad från varandra.

Låt fötterna leda och konsten föra! Se hela programmet tapahtumat.hel.fi/sv