Valokuvanäyttely Guatemalan ainutlaatuisista eläimistä

26.1.2022
Essi Huotari

Kuva: Walter Rodríguez

Guatemalan luonto -näyttelyssä valokuvaaja Walter Rodríguez esittelee pienen otoksen Guatemalan kiehtovista luonnonvaraisista ja ainutlaatuisista eläimistä. Monet kuvien lajit ovat uhattuja muun muassa metsäkadon ja elinympäristön rappeutumisen vuoksi, eikä niitä löydy mistään muualta planeetaltamme.

Guatemalassa on yli 12 000 kasvi- ja eläinlajia ja maa on biologisen monimuotoisuuden hotspot, eli kuuma piste. Maa sijaitsee kahden valtameren välissä, minkä ansiosta alueelle on syntynyt monimuotoisia ja vaihtelevia ekosysteemejä. Vuoristoinen maasto aktiivisine tulivuorineen ja Keski-Amerikan korkeimpine huippuineen luovat alueelle ainutlaatuisia mikroilmastoja.

Guatemalan elinympäristöt vaihtelevatkin ylängön pilvimetsistä kuiviin piikkipensasmetsiin ja mayojen alankojen valtaviin trooppisiin sademetsiin. Maa on koti ikonisille neotrooppisille lajeille, kuten jaguaarille ja mayaketsaalille, sekä useille muille alueen ainutlaatuisille eläin- ja kasvilajeille.

Valokuvaaja Walter varttui Guatemalassa ja asuu tällä hetkellä Espoossa. Hänen intohimonsa luontoon ja valokuvaukseen sai alkunsa kotimaan monimuotoisen luonnon inspiroimana ja on johdattanut hänet etsimään ainutlaatuisia villieläimiä tropiikeista ympäri maailmaa.

Luonnontieteellisessä museossa esillä oleva valokuvanäyttely on avoinna yleisölle 1.2.–31.3. museokahvilan aukioloaikoina. Näyttelyyn on vapaa pääsy!

Luonnontieteellinen museo