Keskusmuseossa tapahtuu: Pääsiäisenä performanssitaidetta ja paitojen painantaa

6.4.2011

Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa esitetään pääsiäisenä lauluperformanssia uhanalaisista kasveista ja kasvitieteellisten puutarhojen tehtävästä. Luonnontieteellisessä museossa pääsee puolestaan painamaan oman dinoaiheisen paidan tai kassin.

Laulaen Kasvitietä kasvitieteellisessä puutarhassa

Kasvitieteellinen puutarha ei ole ainoastaan vihreä keidas keskellä kaupunkia. Se tarjoaa myös suojaisan turvapaikan monille uhanalaisille kasvilajeille, joiden olemassaoloa alkuperäisympäristöissään uhkaavat mm. metsien hakkuut. Hyönteiset saavat kasviin yhteyden muuntelemalla siipiensä värähtelytaajuutta. Nelli Enqvistin läpi kasvihuoneiden vaeltava ”Laulaen Kasvitietä" -teos pohtii ihmisen ja kasvin välistä kommunikaatiota äänen värähtelyn, laulun, keinoin. Samalla teos on kunnianosoitus ja kiitos puutarhan arvokkaalle työlle.

Performanssi la 23., su 24. ja ma 25.4.2011 klo 11–13, non-stop. Voit seurata Kasvitietä läpi kasvihuoneiden tai kuunnella ainoastaan yksittäisen osan.

Uhanalainen Aaloe bellatula kukkii Kaisaniemen kasvihuoneessa

Pääsiäisenä voit painaa Luonnontieteellisessä museossa oman T-paidan

Nyt sinulla on mahdollisuus painaa itsellesi paita, jonka rintamuksessa komeilee vaikkapa jättimäinen dinosauruspeto, Giganotosaurus tai hurjannäköinen kasvinsyöjä Triceratops. Kaikki painettavat eläimet voi nähdä Elämän historia -näyttelyssä!

Luonnontieteellisen museon pääsiäisessä painetaan paitoja la 23. – ma 25.4.

Paitoja painetaan työpajassa museon 2. kerroksessa

la 23.4. klo 11–14
su 24.4. klo 11–15
ma 25.4. klo 11–14

Työpajassa voi painaa lyhythihaisen t-paidan (8 euroa) tai kangaskassin (5 euroa), tuotteet maksetaan työpajassa. Yhtä aikaa tilaan mahtuu painamaan kymmenen ihmistä, joten ajoittain voi joutua hieman jonottamaan. Painaminen on helppoa ja pienikin lapsi pärjää hyvin aikuisen avustuksella.

Aikuisten paidat ovat mustia, lapsille on tarjolla monia värejä, kangaskassit ovat mustia.

Tervetuloa tekemään aivan ihana itse tehty muisto! Sopii tietenkin myös tuliaiseksi tai lahjaksi kaikille dinofaneille!

Painosapluunat on suunnitellut ja toteuttanut Lea Heikkinen, joka myös ohjaa paitojen painantaa

Yhteys- ja lisätiedot

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Kasvihuoneet ovat avoinna ti–ke ja pe klo 9–16, to 9–18, la–su 10–16, ma suljettu. HUOM. pitkäperjantaina 22.4. kasvihuoneet ovat kiinni ja pääsiäismaanantaina 25.4. avoinna
Pääsymaksut 6/3/0 euroa, torstaisin klo 16–18 vapaa pääsy.

Ulkopuutarha on avoinna joka päivä 9–20 ja siihen voi tutustua maksutta.

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha sijaitsee aivan Helsingin päärautatieaseman kupeessa (Unioninkatu 44 / Kaisaniemenranta 2)

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha: www.luomus.fi/kaisaniemi
Kasvitieteelliset puutarhat Facebookissa: www.facebook.com/kasvitieteellinenpuutarha

Luonnontieteellinen museo

Pohjoinen Rautatiekatu 13, Helsinki
Avoinna ti–ke 9–16, to 9–18, pe 9–16, la–su 10–16, ma suljettu. HUOM. pitkäperjantaina 22.4. museo on kiinni ja pääsiäismaanantaina 25.4. avoinna, lisäksi 5.5. museo suljetaan jo klo 17.
Pääsymaksut 6/3/0 euroa, torstaisin klo 16–18 vapaa pääsy