Luonnontieteellinen museo hiihtolomalla: Tutkijan kammio ja ryhävalas

4.2.2011

Helsingin Luonnontieteelliseen museoon avataan tutkijan kammio koulujen talvilomien kynnyksellä 19.2. ja luusalissa rakennetaan ryhävalasta alkaen 22.2.

Tiedätkö, miten fossiilit ovat syntyneet, mistä ihmeestä tutkija voi päätellä, että Latviasta löytyneen esihistoriallisen kovakuoriaisen lähisukulaiset rouskuttavat puuta australialaisessa sademetsässä, tai miten voidaan päätellä, milloin esi-isämme paistoivat mammutin lihaa nuotiolla? Tämä kaikki selviää tutkijan kammiossa, joka avataan Luonnontieteellisen museon elämän historiaa esittelevän näyttelyn yhteyteen.

Tutkijan kammiossa kerrotaan myös monimutkaisista asioista, sellaisista kuten luminesenssianalyysi tai fylogeneettinen puu, helpolla ja hauskalla tavalla: sarjakuvan keinoin! Maailmankuulu paleontologiaan erikoistunut sarjakuvataiteilija Hannah Bonner on kuvittanut huoneen seinien sarjakuvat. Sarjakuvista selviää luminesenssin ja fylogeneettisen puun lisäksi mm. miten fossiili syntyy ja miten radiohiiliajoitukset toimivat.

Ryhävalasta rakennetaan luusalissa

Pääkaupunkiseudun koulujen hiihtolomien aikaan (viikko 8) Luut kertovat -näyttelyssä on työnäytöksiä, joissa kootaan ryhävalaan luurankoa näyttelyn pääsaliin. Nyt on mainio tilaisuus päästä seuraamaan lähietäisyydeltä konservaattorien työtä!

Elämän historia -näyttelyssä on jälleen jaossa museon suositut pelipassit, joiden avulla voi luoda itselleen elämän sukupuun.

Tervetuloa!

LISÄTIETOA:

MENNEISYYDEN TUTKIMINEN

Tutkimus löytää jatkuvasti uusia paloja elämän historian suureen palapeliin. Tietomme menneistä ajoista perustuvat suurelta osin fossiililöytöihin, ja niitä tutkivaan tieteenalaan paleontologiaan. Myös fylogenia eli jonkin eliöryhmän kehityshistoria ja uudet molekyylimenetelmät ovat tuoneet paljon uutta tietoa eliölajien polveutumishistoriasta ja niiden ajoittumisesta.

Tutkijan kammiossa tutustutaan luonnontieteellisen tutkimuksen työtapoihin ja menetelmiin – ajoituksista aina uusimpiin DNA-tutkimuksiin asti. Lisäksi esiin nousee elämän historiaan liittyviä määrittelykysymyksiä, joihin on vain moniselitteisiä vastauksia.

Tutkijan kammio avataan Elämän historia -näyttelyn yhteyteen lauantaina 19.2. ja on siitä eteenpäin avoinna museon aukioloaikoina.

Sarjakuvataiteilija Hannah Bonner on tehnyt aiemmin mm. sarjakuvallisia tietokirjoja paleontologiasta: ”When Fish Got Feet, Sharks Got Teeth, and Bugs Began to Swarm” ja ”When Bugs Were Big, Plants Were Strange, and Tetrapods Stalked the Earth” (kirjoja ei valitettavasti ole suomennettu). Lisäksi hän on toteuttanut yhdysvaltalaisen Smithsonian instituutin luonnontieteelliselle museolle ”Kehity tai kuole”-pelin, jossa opetellaan oivaltamaan evoluution ideaa (ETE Game: Evolve or perish).

Luonnontieteellisen keskusmuseon sivuilla on lisätietoa fylogeniasta: Systematiikka, taksonomia, fylogenia ja luokittelu – sisältöä sanoihin

RYHÄVALAAN LUURANKO

Ryhävalaan luurangon kokoaminen aloitetaan ti 22.2. Luut kertovat -näyttelyssä. Rakentamiseen menee useita päiviä.

Ryhävalas kuuluu Luonnontieteellisen keskusmuseon 1950-luvulla hankittuun luukokoelmaan. Kyseessä on nuori yksilö, jolla on pituutta noin kahdeksan metriä. Sen luiden päissä on vielä luutumattomia vyöhykkeitä, joten kuolinhetkellä kasvu ei ollut vielä päättynyt.

Ryhävalas (Megaptera novaeangliae) voi kasvaa jopa 16 metrin pituiseksi ja painaa 36 tonnia. Ryhävalaat ovat erityisen tunnettuja laulustaan, joka liittyy ilmeisesti parinmuodostusrituaaleihin.

PELIPASSIT