Tiedotearkisto - 2016

Luomuksen vuosi on ollut täynnä tapahtumia – hyvässä ja pahassa.

UutisetTiedote

Luomuksen koordinoiman Suomen luonnonvaraisten uhanalaisten kasvien etäsuojeluhankkeessa (ESCAPE) on testattu ex situ- eli etäsuojeltujen kasvien palauttamista luontoon.

EscapeUutisetKasvitieteellinen puutarhaTiedoteLajitieto

Äskettäin julkaistu tutkimus osoittaa, että taloudellinen panostus väitöskirjaan voi parantaa tulevien luonnonsuojelupanostusten tuottavuutta merkittävästi.

UutisetTiedoteLajitieto

Vuoden luontokirjaksi valittiin Eeva-Liisa Hallanaron, Saija Kuuselan, Aino Juslénin ja Terhi Ryttärin toimittama Metsän salainen elämä.

UutisetTiedoteLajitietoSuomen luonto

Uudenvuoden aattona käynnistyy Suomen satavuotisen itsenäisyyden juhlinta Luonnontieteellisen museon läheisyydessä Töölönlahden ympäristössä. Samaan aikaan Luonnontieteellisessä museossa vietetään joutsenten juhlia ja karhujen kemuja.

UutisetTiedoteLuonnontieteellinen museo

Virittäydy Kaisaniemen kasvihuoneissa kiertävällä mausteilla kasvipolulla loppuvuoden juhlan tunnelmaan.

UutisetTiedoteKaisaniemen puutarhaOpastus

Kuvittajat ry:n ja Luomuksen yhteistyönä syntyneessä kuvitusnäyttelysarjassa on vuorossa Päivi Areniuksen Pikku lintu lauloi – maalauksia Suomen uhanalaisista linnuista. Näyttely on avoinna tammikuun 16. päivään asti, vapaa pääsy. Tervetuloa!

UutisetTiedote

Kyllästyttävätkö aina samat vanhat joululaulut? Tai jos ulkona tuntuu kylmältä, kannattaa käydä katsomassa miltä maapallolla näytti kaksi miljardia vuotta takaperin. Alkaako jo lämmittää?

UutisetLuonnontieteellinen museo

Marraskuun pajassa piirretään kettuja, jäniksiä, oravia, hiiriä... sekä eläinten luontoon jättämiä jälkiä! Tervetuloa piirtämään Luonnontieteelliseen museoon ensi lauantaina ja sunnuntaina, 19.–20.11. kello 12–15.

UutisettapahtumaTiedoteLuonnontieteellinen museoEläintiede

Helsingin yliopistossa on selvitetty ensimmäistä kertaa Suomessa nisäkkään koko perimä. Saimaannorpan (Pusa hispida saimensis) poikkeuksellisen historian ansiosta tiedemaailma saa käyttöönsä ainutlaatuisen aineiston.

UutisetTiedoteLajitietoEläintiede